Oktober - en bra månad att vara Nykterfiken
Hur ser alkoholkulturen ut på din arbetsplats? Det är en av de frågor som hamnar i rampljuset under årets upplaga av folkhälsokampanjen Sober October.
Sober October är en folkhälsokampanj som vill utmana alkoholnormen och under en månad uppmuntra till att dricka mindre och upptäcka mer.
Kampanjen startade 2012 och genomförs i samarbete mellan tidningshuset Norran och kommunikationsbyrån Henson. Huvudpartners 2024 är Skellefteå kommun, Region Norrbotten samt FBE Konsult, och i år ligger fokus på alkoholkulturen på arbetsplatsen.
Genom att engagera er i kampanjen får ni som arbetsgivare en fantastisk möjlighet att sätta fokus på välmående och skapa utrymme för dialoger kring rådande alkoholvanor och dess inverkan på vår hälsa.
På Sober Octobers hemsida finns gott om tips på material att använda sig av som t.ex. poddar, böcker, filmer och tips på alkoholfria drycker. Missa inte heller den fantastiska bingo-brickan som tagits fram för att uppmuntra till nya hälsosamma vanor.
Kanske kan det vara läge att arrangera små tävlingar eller utmaningar i personalgruppen för att motivera till alkoholfria aktiviteter?
Under varje tisdag i oktober kommer det även att sändas kortare intervjuprogram som belyser olika perspektiv på alkoholfrågan. Där får ni bland annat möta Sober Octobers nya ambassadör Molly Rudbo som berättar om resan från krögare med vinbar till nykter sommelier. Vi träffar dessutom Markus Axelsson på FBE Konsult som erbjuder stöd för arbetsgivare och medarbetare kring beroendeproblematik, tv-doktorn Jens Persson och programledaren Sarah Mansouri.
Mer information om Sober October hittar du på soberoctober.se eller på Instagram: soberoctoberswe.